sábado, 9 de febrero de 2013

LECTURAS DE CINE/Autobiografías 1


LA ESCANDALOSA SEÑORITA PILGRIM

Frederica Sagor Maas


Seix Barral, 2013




Decepcionada co Hollywood de antaño


Miguel Anxo Fernández

É unha das sorpresas máis agradables da bibliografía cinematográfica do presente 2013, as memorias da guionista Frederica Sagor Maas, que en 1924 chegou ao Hollywood aínda silente, con só vinte e tres anos e disposta a trunfar. Un relatorio vital con algunhas singularidades, a máis insólita, o de ser ditadas en 1999, cando a protagonista contaba con noventa e nove anos de lúcida idade. Un fito na historia do cinema. Téñase en conta que esta dama, morreu o 5 de de xaneiro de 2012, poucos meses antes de facer cento doce anos. Pero La escandalosa señorita Pilgrim (The Shocker Miss Pligrim: A Writer in Early Hollywood) é tamén un dos máis despiadados alegados desmitificadores contra un tempo (o que vai dende 1924 a 1950, cando xunto o seu home, o tamén guionista e produtor Ernest Maas, decidiron fuxir de Hollywood, fartos).

Foi Frederica unha muller pioneira nun mundo maioritario de homes, pero ao tempo dotada dunha perspicacia que lle permitiu retratar tanto os ambientes como os persoeiros que daquela nutrían a mal chamada "fábrica de soños". Hai un titular que condensa, na miña opinión, o ton deste magnífico libro, de lectura obrigada a cinéfilos: segundo o The New Yorker, "Sagor Maas revela os trapos suxos baixo o pó de estrelas". Así é. O de menos é que o xoven William Wyler se mexaba na cama, ou que Joan Crawford fora "un putón", ou que Louis B. Mayer fora "mezquino y artero" ou que o equipamiento de Josef Von Sternberg fora "defectuoso"... Iso sería anecdótico, aínda que se agradecen unhas pingas de vitriolo sobre un mundo glamuroso que tamén agacha pequenas miserias. O importante é como Hollywood esnaquizou os numerosos guións da parella ata límites insultantes. Finalmente despedíronse, decepcionados, cando o guión de ambos para a comedia musical The Shocking Miss Pilgrim (George Seaton, 1947), foi amañado e mutilado por Daryl Zanuck, o poderoso patrón da Fox. Ela tiña 50 anos. El, algúns máis. Nunca regresarían ó cinema.

Un libro moi recomendable, editado co deseño limpo e elegante de Seix Barral. Case catrocentas páxinas que transcorren cunha fluidez afastada da lixeireza e indo sempre ó cerne, sen reviravoltas nin engadidos superfluos. Para rematar, un apunte sobre como xurdiron estas memorias. Foi o admirado e rigoroso historiador Kevin Brownlow, un apaixonado do cinema silente, quen animou a Frederica Sagor Maas a escribilas. Aínda que a el chegoulle a nova a través de Sidney Kirkpatrick, o autor doutro recomendable libro, Un reparto de asesinos [Seix Barral, 2003], que tamén comentaremos aquí. Ambos tiñan a idea de que esta muller falecera había anos. Leváronse unha gran sorpresa, a mesma que me levei coa lectura dun libro que é unha ledicia.

- 0 -

Decepcionada con el Hollywood de antaño


Es una de las sorpresas más agradables de la bibliografía cinematográfica del presente 2013, las memorias de la guionista Frederica Sagor Maas, que en 1924 llegó a Hollywood, todavía en la época silente, con solo veintitrés años y dispuesta a triunfar. Un recorrido vital con algunas singularidades, la más insólita, la de haber sido dictadas en 1999, cuando la protagonista contaba con noventa y nueve lúcidos años. Un hito en la historia del cine. Téngase en cuenta que esta dama murió el 5 de de enero de 2012, pocos meses antes de cumplir ciento doce años. Pero La escandalosa señorita Pilgrim (The Shocker Miss Pligrim: A Writer in Early Hollywood) es también uno de los más despiadados alegatos desmitificadores sobre un tiempo, el que va de 1924 a 1950, cuando junto a su esposo, el también guionista y productor Ernest Maas, decidieron abandonar Hollywood, hartos. 

Fue Frederica, una mujer pionera en un mundo mayoritario de hombres, pero, al tiempo, dotada de una perspicacia que le permitió retratar con lucidez, tanto los ambientes como los personajes que entonces nutrían la mal llamada "fábrica de sueños". Hay un titular que condensa, en mi opinión, el tono de este magnífico libro, de lectura obligada a cinéfilos: según el The New Yorker, "Sagor Maas revela los trapos sucios bajo el polvo de estrellas". Así es. Lo de menos es que el joven William Wyler se orinaba en la cama, o que Joan Crawford era "un putón", o que Louis B. Mayer era “mezquino y artero" o que el equipamiento de Josef Von Sternberg luciera "defectuoso"... Eso sería anecdótico, aunque se agradezcan unas gotas de vitriolo sobre un mundo glamuroso que también esconde pequeñas miserias. Lo importante es como Hollywood destrozó los numerosos guiones de la pareja hasta límites insultantes. Finalmente se despidieron, decepcionados, cuando el guión de ambos para la comedia musical The Shocking Miss Pilgrim (George Seaton, 1947), fue manipulado y mutilado por Daryl Zanuck, el poderoso patrono de la Fox. Ella tenía 50 años. Él, algunos más. Nunca regresarían al cine.

Un libro muy recomendable, editado con el diseño limpio y elegante de Seix Barral. Casi cuatrocientas páginas que transcurren con una fluidez alejada de la ligereza, yendo siempre al grano, sin volteretas ni añadidos superfluos. Para terminar, un apunte sobre cómo surgieron estas memorias. Fue el admirado y riguroso historiador Kevin Brownlow, apasionado del cine silente, quien animó a Frederica Sagor Maas a escribirlas. Aunque a él le llegó la noticia a través de Sidney Kirkpatrick, autor de otro libro obligado, Un reparto de asesinos [Seix Barral, 2003], que también comentaremos aquí en el futuro. Ambos suponían que esta mujer había fallecido hacía años. Se llevaron una gran sorpresa, la misma que me llevé con la lectura de un libro que es una delicia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario