sábado, 7 de septiembre de 2013

Crítica literaria/Novela negra

BÍCAME, FRANK                                                                        [Versión en galego e español]

FRANK SOUTELO REGRESA A GALICIA 


Por Eduardo Galán Blanco

Frank, alter ego do escritor  Miguel Anxo Fernández, está, de novo, vivindo aventuras na terra dos seus devanceiros. Nado de pai de Soutelo de Montes e nai de Muros, o detective que mestura  retranca galega con contundencia norteamericana, enfróntase a un asunto ben laberíntico que comeza co achado na praia da Lanzada doutro cadáver exquisito, unha muller coas mans cortadas. 
Tras resolver casos en Os Ánxeles en Un nicho para Marilyn, Luar no inferno e Tres disparos e dous friames, o sabuxo de Santa Mónica bateu con especuladores galegos en Lume de cobiza. Agora, na quinta entrega da serie, continúa á súa cruzada contra os seus inimigos naturais, aqueles que viven con mantras do tipo: “O mundo divídese entre os que gañan e os que perden”.
Outravolta, xunto a Frank, aquí están os vigorosos personaxes de entregas anteriores: Poncio, o garda civil retirado amante dos westerns, agora metido a taberneiro, a secretaria Pat que, desde Malibú, finalmente chega ata Galicia, a grandiosa e esperpéntica contrafigura do funerario Sugar Jones, e tamén a decidida, e ao tempo misteriosa e calada, detective Dalia. Hainos tamén novos, certeiramente caracterizados con dous trazos: a suxerente femme fatale co físico de Julie Christie e o divertido comisario de Vilagarcía que, sempre ten unha codia de pan nas mans e que, ainda que estea baseado nunha persoa real, tamén nos lembra a Alec McCowen, o comisario de Frenzy  (en España “Frenesí”), a penúltima película do mestre Hitchcock.
Bícame, Frank , co subtítulo de Kiss me, Frank en homenaxe ao Kiss me, deadly de Mike Hammer, regala o arrecendo das mellores películas e novelas negras americanas, desde O Falcón Maltés ata O sono eterno. Pois Miguel ten a facilidade de xogar dun xeito natural coa literatura e o cine de xénero, ben mesturados coa nosa realidade.
Os libros de Soutelo evocan, polo seu errático devagar ao longo de centos de quilómetros da xeografía galega, á Crónica sentimental en rojo de González Ledesma, tinguida coa sana vontade popular de Silver Kane, que é o alias barateiro- ou o auténtico dobre, vai ti a saber - do escritor de Poble Sec. E, tamén de novo, a nova entrega souteliana lembra ao detective grego Jaritos, ocupado, como Soutelo, na crise brutal que martiriza ao seu país. Pois Frank tampouco pode pasar de vagariño pola indecente situación que vivimos. Xenial é a radiografía de Galicia que fai a tía Castora, camiño das augas do Carballiño, e contundente o discurso do pai de Dalia sobre o noso país, onde “temos a tendencia a cocernos na propia salsa”. A visión moral é a chave da novela negra, o punto de vista que a distingue da simple narración policial.
Dun papiro exipcio a un manuscrito de Cabanillas, desde Cambados ata Muros, como bo home de cine o crítico Miguel Anxo Fernández dota a Bícame, Frank dunha poderosa consistencia visual. E, no cativo audiovisual galego dos últimos anos, resulta sorprendente que Soutelo, o mellor personaxe de ficción creado en Galicia na década pasada, aínda non teña versión cinematográfica ou televisiva. Manolo Cortés podería ser Soutelo, Manquiña o funerario Sugar Jones e Celso Bugallo daría ben como Poncio, o garda civil admirador de John Wayne.   

  
FRANK SOUTELO REGRESA A GALICIA

Por Eduardo Galán

Frank, alter ego del escritor  Miguel Anxo Fernández, está, de nuevo, viviendo aventuras en el país de sus antepasados. Nacido de padre de Soutelo de Montes y madre de Muros, el detective que combina retranca gallega con contundencia norteamericana, se enfrenta a un asunto muy laberíntico que comienza con el hallazgo en la playa de A Lanzada de otro cadáver exquisito, una mujer con las manos cortadas
Tras resolver casos en Los Ángeles en Un nicho para Marilyn, Luar no inferno y Tres disparos e dous friames, el sabueso de Santa Mónica se enfrenta con especuladores gallegos en Lume de cobiza. Ahora, en la quinta entrega de la serie, continúa su cruzada contra sus enemigos naturales, aquellos que viven con mantras del tipo: “El mundo se divide entre los que ganan y los que pierden”.
De nuevo, junto a Frank, aquí están los vigorosos personajes de entregas anteriores: Poncio, el guardia civil retirado amante de los westerns, ahora metido a tabernero, la secretaria Pat que, desde Malibú, finalmente llega hasta Galicia, la grandiosa y esperpéntica contrafigura del funerario Sugar Jones, y también la decidida, y al tiempo misteriosa y discreta, detective Dalia. Los hay también nuevos, certeramente caracterizados con dos trazos: la sugerente femme fatale con el físico de Julie Christie y el divertido comisario de Vilagarcía que, siempre tiene una corteza de pan en las manos y que, aunque tiene referente real, también nos recuerda a Alec McCowen, el comisario de Frenzy  (en España “Frenesí”), la penúltima película del maestro Hitchcock.
Bícame, Frank , con subtítulo de Kiss me, Frank en homenaje al Kiss me, deadly de Mike Hammer, regala el aroma de las mejores películas y novelas negras americanas, desde El Halcón Maltés hasta El sueño eterno. Pues Miguel tiene la facilidad de jugar de un modo natural con la literatura y el cine de género, bien combinados con nuestra realidad.
Los libros de Soutelo evocan, por su errático deambular a lo largo de cientos de kilómetros de la geografía gallega, a la Crónica sentimental en rojo de González Ledesma, teñida con la sana voluntad popular de Silver Kane, que es el alias de novela barata- o el auténtico doble, ve tú a saber - del escritor de Poble Sec. Y, también de nuevo, la nueva entrega souteliana recuerda al detective griego Jaritos, ocupado, como Soutelo, en la crisis brutal que martiriza a su país. Pues Frank tampoco puede pasar de puntillas por la indecente situación que vivimos. Genial es la radiografía de Galicia que hace tía Castora, camino de las aguas medicinales de O Carballiño, y contundente el discurso del padre de Dalia sobre Galicia, donde “temos a tendencia a cocernos na propia salsa”. La visión moral es la llave de la novela negra, el punto de vista que la distingue de la simple narración policial.
De un papiro egipcio a un manuscrito de Cabanillas, desde Cambados hasta Muros, como buen hombre de cine el crítico Miguel Anxo Fernández dota a Bícame, Frank de una poderosa consistencia visual. Y, en el menguado audiovisual gallego de los últimos anos, resulta sorprendente que Soutelo, el mejor personaje de ficción creado en Galicia en la década pasada todavía carezca de versión cinematográfica o televisiva. Manolo Cortés podría ser Soutelo, Manquiña el funerario Sugar Jones y Celso Bugallo daría bien como Poncio, el guardia civil admirador de John Wayne.   

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